Dietetyczne potrawy na święta wielkanocne

wielkanoc
Fot. pixabay.com

Wielkanoc zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nią kolejne pomysły na potrawy świąteczne. Jak co roku na stole pojawią się jajka, kiełbasa, żurek i wiele innych tłustych dań. Jak się jednak okazuje wystarczy kilka prostych trików, aby nieco odchudzić święta.

 

1. Jajka w nowej odsłonie

Średniej wielkości jajko ma ok. 90 kcal, jeśli wyjmiemy z niego żółtko, wówczas traci ok. 70 kcal. Jeśli chcesz urozmaicić stół, a równocześnie zmniejszyć nieco kaloryczność jajek, proponujemy podanie jajek wypełnionych zamiast żółtkiem farszami z chudego twarogu. Ten prosty zabieg zmniejszy ilość kalorii, a przy okazji sprawi, że na stole pojawi się coś innego.

 

2. Żurek w wersji light

Żurek to zupa, która standardowo pojawia się na stołach wielkanocnych. Oczywiście musi pojawić się w nim duża porcja białej kiełbaski. Jak wiemy to dość tłusta, aczkolwiek bardzo smaczna zupa i nie każdy potrafi z niej zrezygnować. Jeśli w Twoim domu koniecznie musi być na stole żurek, możesz go nieco odchudzić, co nie oznacza, że straci na smaku. Wybierz dobrej jakości białą kiełbasę, a następnie ugotuj wywar. Pozwól kiełbasie dłużej się gotować, dzięki czemu wytopi się z niej większa część tłuszczu. Następnie odstaw garnek do ostygnięcia. Kiedy tłuszcz na powierzchni się zetnie, zbierz go dokładnie cedzakiem, albo przelej wywar przez sitko. Po odtłuszczeniu wywaru dodaj zakwas. Zupa będzie tak samo pyszna, a kalorii będzie znacznie mniej.

 

3. Zdrowsze mięsa

Wielkanoc to także czas wspaniałych mięsnych potraw. Jak z pewnością wiesz najzdrowsze są potrawy z drobiu i ryb, oraz te gotowane lub pieczone. Dlatego też wystarczy zmienić nieco menu, aby świąteczne mięsiwa były zdrowsze. Może zamiast kotletów schabowych smażonych na oleju, lepiej będzie przygotować pieczonego kurczaka, albo pieczeń ze schabu?

 

4. Sałatki i surówki

Warzywa to samo zdrowie, dlatego powinno ich być na stole wielkanocnym jak najwięcej. Świetnie sprawdzi się ogórek czy pomidor podany do kanapek, czy wiele różnych sałatek do wyboru. Warto jednak wiedzieć, że o ile same warzywa nie mają zbyt wiele kalorii, to już sosy dodawane do sałatek i surówek mają ich całkiem sporo. Jednak, również sałatki można nieco odchudzić. Najprościej jest zastosować zamienniki. Zamiast śmietany, do sosu dodać chudy jogurt, zamiast majonezu zrobić dip na bazie oliwy z oliwek.

 

5. Ciasta i desery

Wielkanoc to święta pełne słodkości. Mazurki, baby, czekoladowe jajka i paschy to tylko początek

babka wielkanocna
Fot. pixabay.com

długiej listy słodkości. Aż strach pomyśleć, ile kalorii w każdym kawałku się znajduje. I tu również w sukurs przychodzą kuchenne triki, które mogą pomóc w zmniejszeniu kaloryczności ciast i deserów. Przede wszystkim można zamienić lukrowe i czekoladowe polewy na delikatną posypkę z pudru. To prosty zabieg odchudzający ciasta. Zamiast bitej śmietany z bakaliami można podać smaczną sałatkę owocową, która nie tylko jest mniej kaloryczna, ale i zdrowsza. Jeśli na deser podajesz lody, zamień te śmietankowe na sorbet – równie pyszny, a znacznie lżejszy.

 

Dania świąteczne wcale nie muszą ociekać tłuszczem i cukrem. Można je delikatnie odchudzić, co z pewnością wyjdzie każdemu na zdrowie. Spróbuj w tym roku skorzystać z naszych podpowiedzi. Sama się przekonaj, że chude potrawy wielkanocne nie muszą być mniej smaczne.

 

Dietetyczne potrawy na święta wielkanocne
5 (1)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *