Nordic walking – bezpieczny sport dla osób po zawale serca

nordic walking
Fot. pixabay.com

Zawał serca to duży wstrząs zarówno dla ciała jak i psychiki. Nie oznacza jednak konieczności rezygnacji z uprawiania sportu. W przypadku seniorów popularną formą aktywnego spędzania czasu jest nordic walking. O to czy jest on wskazany dla osoby po przebytym zawale serca zapytaliśmy dr Jadwigę Wolszakiewicz z Instytutu Kardiologii im. Prymasa Tysiąclecia Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Warszawie, członka Rady Programowej portalu copozawale.pl.

 

Nordic walking jest bezpieczną, łatwą w realizacji i efektywną formą rekreacyjnego treningu fizycznego. Zaleca się go zarówno osobom zdrowym, jak i pacjentom po zawale serca. Nordic walking mogą uprawiać osoby w każdym wieku bez względu na poziom sprawności fizycznej. Szczególne korzyści z chodzenia z kijkami czerpią chorzy z otyłością, cukrzycą, nadciśnieniem tętniczym oraz bólami kręgosłupa. Zaletą tej formy sportu jest możliwość uprawiania go przez cały rok w dowolnym miejscu. Nordic walking zwiększa aktywność kończyn górnych, pasa barkowego
i klatki piersiowej. Pozwala spalić także więcej kalorii niż zwykły spacer.



Najważniejsze zasady, o których powinien wiedzieć chory po zawale serca zanim rozpocznie ćwiczenia:

  • Trening z kijkami zawsze zaczynaj od rozgrzewki, a kończ stopniowym zmniejszaniem obciążenia mięśni i stawów
  • Jeśli wcześniej nie ćwiczyłeś, zacznij od krótkich 10-15 minutowych sesji treningowych, podczas kolejnych spacerów wydłużaj czas i prędkość marszu
  • Trenuj systematycznie – najlepiej 5-7 razy w tygodniu przez 30-45 minut
  • Podczas treningu staraj się osiągnąć poziom umiarkowanego zmęczenia (tzw. trening w komforcie oddechowym)
  • Jeśli planujesz intensywny trening sportowy, który prowadzi do dużego zmęczenia przed jego rozpoczęciem zasięgnij opinii lekarza.

Więcej informacji oraz porad dla osób po zawale serca znajduje się na stronie www.copozawale.pl