Telemedycyna – nowoczesne technologie wspierajcie seniorów

telemedycyna

Koronawirus pokazał nam, że tradycyjne wizyty u lekarza nie zawsze są możliwe.
Pandemia stała się impulsem do opracowania lub pokazania nowoczesnych rozwiązań medycznych dla różnych grup pacjentów. Powstały aplikacje monitorujące ciążę, popularność zdobyły e-recepty, uwidocznione zostały również nowe technologicznie rozwiązania stosowane w opiece nad seniorami. Jednym z nich jest telemedycyna oraz opaski monitorujące funkcje życiowe. O tych rozwiązaniach opowiedziała nam pani Izabella Stanaszek, Manager Placówki Medycznej TeleMED24.

(Agnieszka Pytlińska) Państwa jednostka medyczna ma w swojej ofercie bardzo nowoczesne usługi opiekuńcze skierowane do seniorów. Jedną z nich jest całodobowa opieka wspomagana przez opaskę  monitorującą. Czy seniorzy często decydują się na taką formę opieki zdrowotnej?

(Izabella Stanaszek) Zdalna opieka została stworzona przede wszystkim z myślą o osobach starszych, przewlekle chorych, a także niesamodzielnych i jest wśród nich bardzo popularna.

Nasze doświadczenie pokazało jednak, że zdalny opiekun, czyli usługa teleopieki, jest dla każdego. Monitorowanie stanu zdrowia jeszcze nigdy nie było tak łatwe. Dlatego też coraz częściej po opaskę telemetryczną z przyciskiem SOS i kartą SIM sięgają osoby szczególnie dbające o zdrowie i prowadzące aktywny tryb życia.

Zdalny opiekun nabiera zupełnie nowego znaczenia w kontekście osób z chorobą Alzheimera i demencją. Oprócz całodobowego monitorowania tętna, w każdej chwili można zlokalizować Podopiecznego dzięki sygnałowi GPS. On sam także zyskuje dodatkowe bezpieczeństwo w momencie, w którym straci orientację, zgubi się lub nie znajdzie drogi powrotnej do domu. Może wtedy wcisnąć przycisk SOS i nawiązać kontakt z Ratownikiem Medycznym, który przeprowadzi działania pomocowe.

Opaska monitorująca to bardzo ciekawe urządzenie. Mierzy wiele parametrów związanych ze zdrowiem osób korzystających z niej. Które z pomiarów są najbardziej cenione przez użytkowników?

Jednym z podstawowych parametrów życiowych jest ocena tętna i jest to pomiar najbardziej ceniony przez naszych Pacjentów. Pozwala szybko wykryć wszelkie nieprawidłowości stanowiące zagrożenie życia.

Kiedy opaska wykryje nieprawidłowości w pomiarach jak wygląda reakcja na nie?

Wprowadzając dane Pacjenta w kartotekę systemu monitorującego, ustalany jest akceptowalny zakres tętna. W sytuacji, kiedy tętno spada poniżej dopuszczalnej normy lub zwiększa się powyżej, następuje wygenerowanie alarmu. Jego wystąpienie powoduje natychmiastowy telefon do Pacjenta, celem zweryfikowania jego stanu zdrowia.

Kolejną funkcją opaski jest możliwość wezwania pomocy. Czy Państwa podopieczni często korzystają z tej opcji?

W sytuacji złego samopoczucia możliwość wezwania natychmiastowej pomocy daje Pacjentowi poczucie bezpieczeństwa. Nasi Pacjenci, darząc nas pełnym zaufaniem, nie wahają się skorzystać z tej opcji w sytuacji, w której czują zagrożenie. Zdarzają się również sytuacje, w których Pacjent ulega urazowi i wówczas również korzysta z możliwości wezwania pomocy.

Jak wygląda reakcja Państwa pracowników na wezwanie pomocy przez podopiecznych?

W momencie włączenia sygnału SOS przez Pacjenta, w naszym Bytomskim Centrum Operacyjno Pomocowym rozlega się alarm w systemie komputerowym oraz dzwoni telefon przez który Ratownik Medyczny przeprowadza z Pacjentem rozmowę, w celu ustalenia powodu wezwania pomocy. Ratownik Medyczny dysponuje danymi o zdrowiu Pacjenta, przyjmowanych lekach, przebytych chorobach i urazach dzięki karcie medycznej Pacjenta. Na jej podstawie podejmuje działania pomocowe. Ratownik Medyczny przeprowadza wstępny wywiad na podstawie którego ocenia, czy jest konieczne wezwanie odpowiednich Służb  (112). Jeśli będzie taka konieczność, zrobi to w imieniu Pacjenta. Jeśli natomiast nie ma takiej potrzeby, instruuje Pacjenta, co ma zrobić, żeby przywrócić optymalny stan zdrowia. Bezpieczeństwo naszych Pacjentów jest naszym priorytetem!

Opieka nad seniorami z użyciem opaski monitorującej wydaje się być bardzo efektywna. Daje też poczucie bezpieczeństwa zarówno podopiecznym jak i ich rodzinie. Czy jednak każdy może skorzystać z Państwa usług? Czy może przyszły podopieczny musi spełniać jakieś kryteria wstępne?

Każdy może skorzystać i zachęcamy każdego, bo usługi są mobilne, szybkie i nie wymagają zbytniego zaangażowania naszych Podopiecznych.

Na koniec pytanie, które z pewnością nurtuje niejednego czytelnika. Czy Państwa usługa jest świadczona w ramach NFZ czy jest ona płatna?

Według naszych informacji, NFZ pracuje nad rozwiązaniami które w ramach usług kontraktowanych będę refundowane. Na początek mają to być rozwiązania związane z opieką kardiologiczną – my wprowadzamy taką usługę w ciągu kilku miesięcy. Miejmy nadzieję, że usługi zdalnej opieki w niedalekiej przyszłości będą refundowane

Na nasze pytania odpowiedziała pani Izabella Stanaszek, Manager Placówki Medycznej TeleMED24

Więcej informacji na temat telemedycyny można znaleźć na stronie:  https://telemed24.com.pl/