Płyn chłodniczy w silniku motocykla – do czego służy i jakie ma właściwości?

Płyn chłodniczy w silniku motocykla - do czego służy i jakie ma właściwości?

Silnik w trakcie jazdy motocyklem zwiększa swoją temperaturę, dlatego w celu jego ochrony przed uszkodzeniami należy stosować płyn chłodniczy. Bez niego układ chłodzenia w pojeździe nie może pracować prawidłowo, co prowadzi do nadmiernego wzrostu temperatury silnika. Wysoka temperatura sprawia, że motor może przestać działać w trackie jazdy. Do sprawnej pracy silnika potrzeba płynu chłodniczego, który należy regularnie uzupełniać. Dowiedz się więcej o właściwościach płynów chłodniczych w silnikach motocykli.

Wyciek płynu chłodniczego lub jego zużycie w trakcie jazdy prowadzi do zwiększonego ryzyka uszkodzenia silnika. Bez odpowiedniej ilości płynu w układzie chłodzącym temperatura silnika nadmiernie wzrasta, przez co podzespoły szybciej się zużywają. Jeśli kontrolka płynu chłodniczego zaczyna się świecić, jest to znak, że należy uzupełnić jego poziom bez zbędnej zwłoki. Dowiedz się więcej o właściwościach płynu chłodzącego i konsekwencjach braku wymiany płynu chłodniczego w motocyklu.

Płyn chłodniczy – do czego służy?

Płyn chłodniczy – jak sama nazwa wskazuje – służy do chłodzenia silnika. Jego zadaniem jest obniżanie temperatury silnika w trakcie pracy w każdych warunkach. Płyn pochłania ciepło i nie dopuszcza do przegrzewania się elementów metalowych oraz innych płynów eksploatacyjnych. Dzięki niemu nie rośnie również temperatura oleju silnikowego, który ogranicza tarcie i niszczenie silnika. Płyny dostępne w sklepie z produktami do serwisowania i pielęgnacji motocyklów są zatem niezbędne do prawidłowej pracy motocykla, gdyż bez nich pojazd szybko się psuje, a koszty jego serwisowania rosną.

Jakie są właściwości płynu chłodniczego w motocyklu?

Parametry płynu chłodniczego różnią się od parametrów innych płynów eksploatacyjnych w motocyklach. Przede wszystkim płyn do chłodnicy skutecznie pochłania ciepło i nie dopuszcza do nagrzewania się różnych elementów w pojeździe. Jest to ciecz, która zawiera różne związki chemicznie, niedopuszczające do zamarzania lub szybkiego parowania płynu chłodzącego w motocyklu. Płyn w układzie chłodniczym ma niższą temperaturę zamarzania niż woda za sprawą glikolu. Dodatek tego związku sprawia, że ciecz zachowuje ciekły stan skupienia nawet w temperaturze przekraczającej -30 stopni Celsjusza. Ponadto płyn nagrzewa się wolniej niż czysta woda, co chroni przed jego parowaniem i zmniejsza ryzyko uszkodzenia silnika podczas intensywnej jazdy w czasie upałów.

Poziom płynu chłodniczego nigdy nie powinien być zbyt niski, gdyż za mała ilość cieczy nie odprowadza efektywnie ciepła. Dolewanie płynu chłodniczego jest konieczne zarówno w lecie, jak i w zimie. Ważne jest przy tym sięganie po preparat przystosowany do stosowania o określonej porze roku. Mieszanki zimowe i letnie mają nieco inny skład, gdyż używa się ich w odmiennych temperaturach. Motocykliści rzadziej jeżdżą na motorze zimą, jednak jeśli niestraszne im chłód, wiatr i śnieg, powinni pamiętać, że płyn w chłodnicy powinien być przystosowany do zimowych warunków atmosferycznych.

Jakie płyny chłodnicze stosuje się w motocyklach?

W motocyklach stosuje się płyny do chłodnic, których temperatura parowania przekracza 100 stopni Celsjusza i sięga ponad 130 stopni C, dzięki czemu sprawdzają się dobrze w każdym typie motorów. Można używać ich do szybkiej jazdy po utwardzonych nawierzchniach, jazdy off-road i przemieszczeniach się w innych warunkach. Wiele płynów ma właściwości antykorozyjne, dlatego ich stosowanie ogranicza rdzewienie podzespołów i wpływa na wydłużenie ich żywotności. Co ważne, dodatki antykorozyjne sprawdzają się do ochrony elementów aluminiowych. Na uwagę zasługuje w szczególności płyn chłodzący, który powstaje w technologii hybrid organic acid technology. Dzięki nim w układzie chłodzenia nie dochodzi do gromadzenia szkodliwych związków (np. amin, krzemianów, fosforanów), które skracają żywotność silnika.

Czym grozi niedobór płynu chłodzącego?

Niedobór płynu chłodzącego w silniku to poważne zagrożenie dla całego napędu w motocyklu. Motocykliści, którzy zapominają o regularnym dolewaniu płynu do chłodnicy i jego wymianie w zależności od pory roku, narażają się na ryzyko zatrzymania pojazdu w najmniej spodziewanym momencie. Zaniedbania w kwestii wymiany i dolewania płynu ograniczają żywotność motoru. Uszkodzenie przegrzanego silnika często wymaga przeprowadzenia kosztownych napraw, na które nie stać właściciela pojazdu. Aby ich uniknąć, powinno się użyć płynu za kilkadziesiąt złotych, by skutecznie zabezpieczyć silnik motocykla przed szkodliwym wpływem wysokiej temperatury.

Przed wymianą płynu chłodniczego warto zasięgnąć pomocy doradców ze sklepu z płynami chłodniczymi, którzy wskażą, jaki produkt jest odpowiedni na daną porę roku i do posiadanego przez motocyklistę motoru. Dzięki temu uniknie się stosowania płynu, który nie odpowiada na potrzeby użytkownika i nie pasuje do posiadanego motoru.

[Artykuł sponsorowany]