Zdrowy sen – wszystko co warto wiedzieć

 zdrowy sen

Sen jest ważną częścią życia i bez odpowiedniego odpoczynku w ciągu nocy, trudno sobie wyobrazić, by prawidłowo funkcjonować w ciągu dnia. Sen osoby dorosłej powinien trwać od 7 do 8 godzin. Niestety, w wieku senioralnym często występują jego zaburzenia i zdrowy sen staje się coraz trudniejszy.

Zdrowy sen

Człowiek przesypia 1/3 swojego życia, jednak w wieku senioralnym obserwujemy skracanie się godzin snu. Starsza osoba miewa tendencje do późnego chodzenia spać i bardzo wczesnego wstawania. Czasami zaburzenia snu mogą być spowodowane stanami depresyjnymi, różnymi bólami (np. kręgosłupa), bezdechem, a także skurczami kończyn dolnych. Warto zatem udać się do lekarza, by wyeliminować uciążliwości, które nie pozwalają odpocząć w ciągu nocy. Za zaburzenia snu mogą być odpowiedzialne źle dobrane leki, dlatego należy zapytać w przychodni lub w aptece, czy przyjmowane leki wpływają na jakość snu lub wręcz mogą powodować bezsenność.

Jesteś aktywny? Dobrej nocy

Drzemiący dziadek z pilotem od telewizora w ręku lub babcia przysypiająca w fotelu na robótką ręczną, to częsty widok najbliższych? Jeśli tak, to trzeba się zastanowić z czego wynikają drzemki w ciągu dnia. Najczęściej spowodowane są one zbyt małą ilością przespanych godzin w ciągu nocy. Jednak takie przysypianie może być spowodowane brakiem aktywności fizycznej. Bierny tryb życia nie sprzyja ogólnej kondycji psychofizycznej, co odbija się również na ilości i jakości snu. Aby powrócić do dobowej równowagi, trzeba wypełnić dzień różnorakimi zajęciami, nie zapominając o spacerze, czy wizycie na basenie. Aktywność na świeżym powietrzu, może mieć niebagatelne znaczenie dla wyeliminowania bezsenności. Dostęp do światła słonecznego to nie tylko „łapanie” witaminy D. Przebywanie na zewnątrz, powoduje wytwarzanie się w organizmie melatoniny, która pomaga zasnąć wieczorem. Jeśli osoba starsza nie radzi sobie ze zorganizowaniem dnia, to można jej pomóc w planowaniu zajęć, tak, by wieczorem poczuła naturalne zmęczenie. Przygotowanie do samego nocnego spoczynku też jest ważne. Na pewno nie można się objadać przed snem. Posiłki należy tak zaplanować, by kolację zjeść 2-3 godziny przed pójściem do łóżka. Picie alkoholu przed snem nie poprawi jego jakości, a dodatkowo sprawi, że obudzimy się w złym nastroju i licznymi dolegliwościami. Wieczór niech stanie się czasem wyciszenia i relaksu. Można obejrzeć ulubiony serial, posłuchać spokojnej muzyki lub poczytać książkę. W porządnie wywietrzonym pomieszczeniu na pewno będzie się dużo lepiej spało, a jeśli pogoda na to pozwala, zastawiajmy na noc otwarte okno. To na czym się śpi ma wpływ na to, jak wypoczniemy przez noc. Dlatego dobrze dobrany materac oraz odpowiedni komplet pościeli pozwoli nam się zbudzić rano wypoczętymi.

Sen jest bardzo ważną częścią życia, niestety przez wielu bagatelizowaną. Trzeba zadbać o dobrą jego jakość, by mieć chęć i energię do tego, by ciekawie i aktywnie spędzić dzień.

Autor: Monika Łysek

Zobacz też:

Łóżko rehabilitacyjne dla seniora