Już większość Polaków posiada konta bankowe i dołączone do nich karty debetowe lub kredytowe. Niezależnie od tego, w jakim banku masz konto i z jakiej karty korzystasz, powinieneś wiedzieć, co zrobić, kiedy karta zginie lub zostanie skradziona.
Dokładnie poszukaj
Często zdarza się, że karty, zgłoszone jako zaginione po krótkim czasie odnajdują się w dziwnych miejscach. Bywa, że płacąc za zakupy, albo wyjmując pieniądze z bankomatu włożymy kartę nie do tej przegródki w portfelu co zawsze, albo wrzucimy ją luzem do torebki czy w inne miejsce, gdzie zazwyczaj jej nie wkładamy. Dlatego też pierwszą rzeczą, którą należy zrobić po stwierdzeniu barku karty, powinno być przeszukanie wszystkich miejsc, gdzie mogłaby ona być. Jeśli jej nie znajdziesz, wówczas zgłoś jej zaginięcie w banku.
Zgłoś zaginięcie karty
Zgłoszenie zaginięcia karty kredytowej lub debetowej jest bardzo ważne, ponieważ jej nieuczciwy znalazca lub złodziej może skorzystać z środków znajdujących się na koncie. Dzisiejsza technologia umożliwia dokonywanie płatności bez konieczności podawania numeru PIN, co ułatwia kradzież pieniędzy z karty. Dlatego też jak najszybciej należy zgłosić brak karty i ją zastrzec.
Jak zastrzec kartę?
Zaginięcie karty kredytowej lub debetowej można zgłosić w dowolnej placówce banku, przez który karta została wydana. Posiadacze kont z dostępem do internetu mogą zgłosić zaginięcie lub kradzież karty za pośrednictwem swojego konta internetowego. Ponadto można dokonać zgłoszenia za pomocą telefonu do banku. W walce z przestępczością związaną z kradzieżami kart kredytowych i debetowych zjednoczyły się wszystkie banki i został stworzony specjalny numer telefoniczny, za pośrednictwem którego można zastrzec kartę dzwoniąc z całego świata. Wystarczy wybrać 828 828 828, a następnie postępować zgodnie z wskazówkami, aby zastrzec kartę niezależnie od banku, który ją wydał.
O czym warto pamiętać?
- Decydując się na zastrzeżenie karty kredytowej lub debetowej trzeba liczyć się z tym, że nawet jeśli się znajdzie będzie już nieważna.
- Po zgłoszeniu zaginięcia lub kradzieży karty należy jak najszybciej złożyć wniosek o nową, która pozwoli korzystać z pieniędzy znajdujących się na koncie.
- Okres oczekiwania na nową kartę waha się od kilku dni do kilku tygodni, w tym czasie gotówkę można podejmować w oddziałach banków.