Jak poprawiać pamięć dietą?

dieta

 

Dbając o prawidłowy sposób odżywiania, myślą, która nam przyświeca jest zwykle smukła i zdrowa sylwetka. Zapominamy, że codzienna dieta i dostarczane wraz z nią składniki wpływają nie tylko na wygląd organizmu, ale również jego wewnętrzne działanie i współdziałanie. To samo dotyczy również narządów, w tym niemal najistotniejszego – mózgu. Czy jest jednak możliwość, zmian i modyfikacji jego pracy właśnie za pomocą odżywiania?

 
Praca mózgu to nie tylko „myślenie” samo w sobie. To organ, który w zależności od pracującej półkuli odpowiada za koncentrację i pamięć, kreatywność a także nastrój czy ogólne samopoczucie. Okazuje się, że na efektywność jego działania można wpływać właśnie za pomocą odżywiania. Co więcej, dieta uboga w niezbędne składniki może przyczynić się do rozwoju depresji a nawet demencji. Problemy z pamięcią, koncentracją czy zapamiętywaniem można zauważyć zarówno w wieku średnim, u osób starczych a nawet u przedszkolaków, dlatego odpowiednie dożywianie mózgu jest istotne na każdym etapie naszego życia.

Co buduje mózg?

Prawidłowe budowanie sprawności mózgowej zaczyna się już w wieku płodowym. Już w czasie ciąży łożysko gromadzi kwasy tłuszczowe wielonienasycone, odpowiedzialne za budowę zarówno mózgu, jak i układu nerwowego dziecka. Dokładniej, chodzi o budowę osłonek komórek nerwowych, co przekłada się na szybkość przepływu informacji między neuronami. W głównej mierze zależy to, od jakości diety matki, a najbardziej pożądanym kwasem jest DHA, stąd potrzeba jego obowiązkowej suplementacji.
Oprócz kwasów pojawiają się witaminy, głównie z grupy B, które pływają na centralny i obwodowy układ nerwowy. Odpowiednia ich podaż przekłada się na wydajność umysłową, a niedobór podobnie jak KT sprzyja rozwojowi depresji. Każda z tych witamin odpowiada za inne, istotne funkcje. Witamina B1 to przede wszystkim przemiany glukozy, B2 chroni przed utlenianiem tłuszczów wchodzących w skład błon komórkowych neuronów, a B6 ma wpływ na syntezę dopaminy i serotoniny.

Dieta dla mózgu – na co zwrócić uwagę?

Skoro wiemy, jakie składniki są niezbędne do tego, aby nasz mózg pracował na najwyższych obrotach, możemy się skupić na tym, jakiego rodzaju produkty nam je dostarczą. W naszej diecie nie powinno zabraknąć ryb, węglowodanów złożonych, jaj, orzechów czy nasion roślin strączkowych. Nie zapominajmy również o odpowiedniej ilości warzyw i owoców. Jeśli zastanawiasz się jak wykorzystać te składniki praktycznie, skorzystaj z usług dietetyka online, a znajdziesz całą masę inspiracji na zdrowe i smaczne posiłki.

Oceń nasz artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *